Danijela Šoštarić
muzejska pedagoginja
PEDAGOŠKA SLUŽBA Muzeja Mimara već niz godina organizira brojne edukativne programe – od vodstava po stalnom postavu i povremenim izložbama, likovnih radionica i igraonica do edukativnih izložaba.
Stalni postav Muzeja Mimara neiscrpan je izvor vizualnih primjera na temelju kojih se posjetiteljima mogu objasniti likovni elementi i likovni govor. Raznovrsnošću i brojnošću stilova i razdoblja, umjetnika, radionica, škola, zemalja, materijala, tehnika obrade i motiva, zbirka Muzeja pregledan je i raznovrstan izvor informacija iz umjetničkih područja, prikladan i za praktičan rad u likovnim radionicama. Takva priroda zbirke omogućuje obradu svih zadanih tema u sklopu školskih programa, pa je, uz prethodan dogovor s nastavnicima i profesorima, određene teme moguće prilagoditi pojedinim dobnim skupinama, organizirati vodstva u samo jednom dijelu zbirke, provesti analizu samo jednog djela ili organizirati praktičan rad u likovnoj radionici. Brižljivo odabranim temama djelatnici naše pedagoške službe usmjeravaju djecu na samostalan rad jer na taj način djeca mogu najbolje shvatiti neke likovne probleme – ritam, ravnotežu, perspektivu itd.
Cilj pedagoškog rada s djecom jest omogućiti im cjelovitost iskustava i samostalnost, kao i pobuditi njihovu veću radoznalost. Rad s djecom potiče njihovu znatiželju, želju za vizualnim istraživanjem i izražavanjem te razvija likovnu osjetljivost, sposobnost imaginativnog mišljenja te slobodnoga i originalnoga likovnog izraza. Vodeći se time, pedagoška služba iz godine u godinu nastoji ostvariti što veću povezanost škola i Muzeja te osmisliti što raznovrsnije edukativne programe. Tako je 2008. ostvarena suradnja sa zagrebačkom Privatnom klasičnom gimnazijom u sklopu školskog projekta Tjedan otvorene nastave. Učenici škole proveli su tjedan dana u Muzeju pomažući zaposlenicima pedagoške i dokumentacijske službe te obavljajući poslove muzejskog čuvara radi što boljeg upoznavanja rada u Muzeju. Iste je godine pokrenut novi pedagoški projekt 1 slika, a 1000 riječi, u kojemu se na temelju analize samo jednoga umjetničkog djela obrađuju brojne povijesno-umjetničke teme. U suradnji s Hrvatskim restauratorskim zavodom od 18. svibnja do 13. rujna 2015. održan je niz likovnih radionica oslikavanja keramičkih tanjura tematski povezanih s međunarodnom izložbom Iznik – osmanska keramika na dnu Jadrana.
Godine 2016. pokrenut je i edukativni program nazvan Kolekcionarska škrinjica, koji je postao stalnom sastavnicom pedagoške ponude Muzeja Mimara i u sklopu kojega učenici pobliže upoznaju lik i djelo Ante Topića Mimare i kolekcionarstvo kao fenomen te sudjeluju u prigodnim likovnim radionicama izrade ukrasnih škrinjica.
Već 22 godine Muzej Mimara aktivno sudjeluje i u edukativnoj muzejskoj akciji u povodu obilježavanja Međunarodnog dana muzeja, a 2007. bio je i organizator akcije Iznenađenje. Tada je u atriju Muzeja i u hodniku prvog kata postavljena edukativna izložba Baština, na kojoj su izloženi plakati svih muzeja sudionika muzejske edukativne akcije Iznenađenje, a bila je otvorena od 18. do 31. svibnja. Usto, već tri godine traje suradnja Muzeja Mimara sa srednjim školama na području Zagreba u povodu manifestacije Noć muzeja – učenici Ženske opće gimnazije sestara milosrdnica, Škole primijenjene umjetnosti i dizajna, Klasične gimnazije i Glazbene škole Zlatka Balokovića sudjeluju u akcijama kao volonteri, muzejski čuvari i vodiči.